10/10/17

PUISI: WELA NDUSUK.


Manik lelon wua leongn
Majakn mata wua tanan
Mǝrǝp'ǝm wake cǝlǝr'ǝn
Naun arun saungn
Welan bembang
Rǝmbong'ǝn lǝbon
Logosn bombong
Lor todon woleng golon
Rapos ajon ka'eng nggaol
Wuan cunca bilang nuca

Mǝcik'en rǝwit'ǝn du wǝkin
Lo'on du todong lobas du bokak
Arǝp'ǝn du ngarǝk'en
Wiga ciar nisang du sisang
Hehak du leas
Mǝsa cǝngkang du lǝnga
Lerem du bekek
Ku'al du tuka
Mut tuju
Lǝpot rǝkok du kǝmok
Podos ompok pampang lasa
Anggil pati nai du sa'i
Botang kolang wurs rucuk
Kandos dango pidot siong
Kǝmpǝrs mǝnǝs losis nggorik
Caka calang mbirǝks ringǝng
Mora lǝhut du tǝngu
Ǝmbe mosǝ cǝheng
Kekep mose seleng

Landing,
Du lord yone tobok'dǝh
Du lard yone langang'dǝh
Babars lata labang tana
Suk cumbung ali lǝ Ndu
Rodas wodar ali lǝ motang
Pepek kenggeng ali lǝ mbe
Wa-wa rǝnang ali lǝ kaba
Tambang campang tǝ lar
Purak wuad du nuca
Ngondes po'e tǝ lor kole

Kali toe doing
Kali manga bǝtuan,
Saungn dungkangn musa tuka
Waken campe yata laler
Welan cengka tepar pempang
Loken mo'eng yata hǝna lǝ kose
Wuan musa cumang dungka

Karit lǝ: Kǝraeng Melky Pantur, leso Selasa (10/10/2017)

Manfaat ndusuk atau senduduk amat banyak. Senduduk berwarna putih sebagai anti racun.

KEGUNAAN SENDUDUK


Manfat lain dari senduduk adalah adalah sejenis pokok renek yang bercabang sering menghasilkan buah ketika masih kecil. Buahnya berwarna keunguan. Batang pokok ini berwarna kemerahan dan ditutupi oleh buluh-buluh halus, daunnya mempunyai permukaan yang kasar di bagian bawah apabila disentuh.
Senduduk juga dikenali sebagai rumpai darat dan boleh ditemui hidup liar di kawasan terbiar. Tumbuhan ini telah digunakan secara meluas dalam perobatan tradisional di dalam dan luar negeri.
BEBERAPA KHASIATNYA
Di antaranya, merawat luka bagian luar dan bagian dalam tubuh; digunakan oleh  wanita yang baru bersalin untuk mempercepat proses penyembuhan rahim; untuk merawat cirit birit; daun dan pucuknya mampu untuk merawat penyakit keputihan, leukorea di mana bagi mereka yang merawat penyakit tersebut Anda boleh merebus segenggam daun senduduk dengan sedikit gula dan halia, air rebusan tadi bolehlah diminum untuk merawat lendir dan keputihan yang keluar dari vagina.
Kepada meraka yang mengidap buasir, air rebusan senduduk juga amat mujarab untuk mengatasi masalah tersebut, sementara itu, daun dan akarnya yang telah digiling boleh ditaburkan di atas kudis untuk mengelakkan parut, juga boleh digunakan untuk mengobati bintik-bintik pada pesakit cacar.
PROSEDUR
Senduduk adalah rahasia alam yang menjadi penawar kepada pelbagai penyakit dan masalah kesehatan, di antarany:
1]. Apabila Anda mengalami cirit birit, ambilkan pucuk senduduk yang masih muda, makanlah nischaya akan segera hilang.
2. Masalah keputihan bagi kaum wanita – keringkan daun senduduk dan direbus bersama dengan halia, sedikit gula dan bonglai, biarkan suam dan minumlah airnya
3. Menghilangkan bintik-bintik cacar – ambilkan akar senduduk giling bersama daunnya, kemudian tempelkan pada cacar atau parut cacar ianya akan berangsur-angsur hilang.
4. Melegakan luka – ambilkan buah senduduk yang masak picit atau perah airnya sapukan pada bagian yang luka, darah akan segera berhenti dan luka akan segera pulih.
5. Bagi wanita yang baru lepas bersalin – keringkan akar senduduk kemudian rebus dan diminum sepanjang dalam pantang, hasilnya luka lepas bersalin akan segera sembuh dan mengecut sekaligus mengetatkan semula rahim.
6. Mengatasi buasir – rebuskan akar, daun dan batang senduduk dan minum airnya. Ia menjadi penawar kepada buasir.
7. Melegakan Sakit Gigi – rebus daun batang dan akar senduduk biarkan suam. Gunakan untuk berkumur, pasti sakit gigi akan mereda.
8. Membuang angin, lenguh sendi urat dan tulang – air rebusan dari akar, batang dan daun dibuat mandian. Badan akan terasa lebih segar lenguh sendi tulang dan angin akan segera menghindar.
Pengobatan tradisional banyak menggunakan senduduk sebagai tumbuhan untuk mengembalikan kecergasan badan terutamanya selepas bersalin. Daun senduduk bersama daun mengkuduserai wangi, pandan dan limau purut dicampur bersama air panas dan dijadikan rempah untuk mandi teresat selepas bersalin, dilakukan selama 3 pagi selepas melahirkan. Daunnya yang tua dan gugur ke bumi akan bertukar warna menjadi merah muda. Daun ini ditumbuk dan air tapisannya diminum untuk menyembuhkan luka dalaman selepas bersalin. Siapa yang pernah terkena bisa ulat buluh pasti tahu betapa sakitnya bisa itu. Daun senduduk boleh juga digunakan untuk merawat bisa ini dengan cara menumbuk daunnya yang matang dan gugur ke bumi dalam keadaan telungkup dan ditampal pada bagian yang terkena ulat buluh tadi. Selain daripada itu, senduduk juga boleh digunakan untuk merawat cirit birit, berak berdarah dan buasir dengan cara meminum air rebusan daunnya. Persis daunnya yang ditumbuk juga boleh menghilangkan parut akibat pelentong/bertih/cacar air.
KHASIAT LAIN
Daun: untuk menghilangkan rasa hanyir ikan keli atau ikan-ikan air tawar. Silakan gunakan pucuk-pucuk atau daun senduduk. Daun-daun tersebut diramas-ramaskan bersama potongan ikan yang telah disiang atau dibersihkan. Gunakan bekas yang telah diisikan sedikit air dan bubuh potongan ikan tersebut dan masukkan sejumlah daun-daun atau pucuk-pucuk senduduk dan ramas-ramas bersama potongan ikan sehingga lendir-lendir ikan hilang.
Refrensi: 
http://www.khasiatpokokherba.com/khasiat/herba/khasiat-pokok-senduduk.html
BAGI ORANG MANGGARAI
Ndusuk berfungsi menurunkan lemak pada tubuh dan menetralkan racun pada daging ketika dimasukkan ke dalam tubuh manusia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar